Projekta nosaukums: “Iekļaujošu vērtību pievilcības veicināšana vidējā izglītībā” (“Making inclusive values attractive in secondary education”)
Projekta rekvizīti
- Periods 01.11.2024. – 31.10.2026
- Projekta Nr. 2024-1-LV01-KA220-SCH-000247141
Projekta kopsavilkums
Mērķis: Labi sabalansēta partnerība no Latvijas, Igaunijas un Spānijas, kas ietver 3 universitātes, 2 skolas un vienu skolotāju mācību centru, tika izveidota, lai skolotājiem dotu iespēju padarīt iekļaujošu attieksmi un vērtības pievilcīgas vidusskolēniem (16-19 gadus veciem). Divus gadus 15 augsti kvalificēti eksperti strādās starptautiskā mērogā kopā ar 100 skolotājiem šajā iekļaujošajā projektā videi draudzīgā, digitāli piemērotā un rentablā veidā.
Īstenošana: Starptautiskajā pētījumā tiks apkopota labākā prakse un jaunākās zināšanas par iekļaujošas attieksmes veicināšanu pusaudžu vidū skolā, kā arī tiks izstrādāta rokasgrāmata skolotājiem un 12 stundu ilgs skolotāju tālākizglītības kurss, lai atbalstītu skolotājus iekļaujošas attieksmes un vērtību veidošanā. Skolotāji izmēģinās kursu katrā valstī un piedalīsies starptautiskos semināros. Starptautiskas sanāksmes veicinās īstenošanu un paplašinās rezultātu izplatīšanu.
Rezultāti: Projekta ietvaros tiks izveidota uz pētījumiem balstīta un viegli lietojama skolotāja rokasgrāmata un skolotāju apmācības kurss, lai padarītu iekļaujošas vērtības pievilcīgas pusaudžiem angļu valodā un valsts valodā. Pētījuma ziņojums, zinātniska publikācija, tīmekļa vietne, 3 sociālie profili, aktīva klātbūtne skolotāju tīklos, 15 videostāsti un multiplikatīvie pasākumi, kas sasniegs 1000 skolotāju, ilgtspējīgi sekmēs iekļaujošas attieksmes veicināšanu izglītības sistēmā un jauniešu prieku, demonstrējot iekļaujošu attieksmi.
ERASMUS+ Programma KA220-SCH – Stratēģiskas partnerības skolas izglītības jomā
Projekta nosaukums: “Vērtībās balstītas ģimenes pratības un seksuālās izglītības veicināšana Latvijas izglītības sistēmā”.
Projekta rekvizīti
Periods 01.09.2024. – 28.02.2026.
Projekta Nr. LU-BA-PA-2024/1-0011
Finansējuma kods: S454-ESS465A01-ZR-N-040
LU reģistrācijas nr: ESS2024/465-PA-01
Vienošanās numurs - 5.2.1.1.i.0/2/24/I/CFLA/007
Projekta apraksts
2017.-2024. g. pēcdoktorantūras un 2 LZP padomes projektos tika pētīta tikumiskās audzināšanas izpratne un vajadzības Latvijas izglītības sistēmā. Ņemot vērā vērtībās balstīto materiālu skolēnu seksuālai izglītībai trūkumu, nepieciešams izpētīt saistību starp tikumisko un seksuālo audzināšanu ģimenes pratības attīstīšanas kontekstā.
Pētījuma mērķi ir (1) izpētīt vērtībās balstītu ģimenes pratību un integrālo seksuālo izglītību (VB-GP&SI) Latvijas izglītības sistēmā – tās izpratni, vajadzības, un esošo materiālu vērtīborientāciju; un (2) izpētīt starptautiskās labās prakses piemērus kā pamatu mācību materiālu izveidei VB-GP&SI veicināšanai. Pētījumā tiks izmantots aptaujas dizains ar jauktām metodēm un tiks veikta VB-GP&SI starptautiskās labās prakses salīdzinošā novērtēšana. Izmantojot interpretatīvās-fenomenoloģiskās analīzes metodi, pētījuma dalībnieki (skolotāji, vecāki, skolēni) tiks iesaistīti rezultātu interpretācijā.
Projekta rezultāti: Līdz projekta beigām tiks iesniegts viens raksts WoS vai SCOPUS zinātniskā žurnālā, tiks sagatavots projekta pieteikums pētniecības un attīstības projektu konkursā, tiks izstrādāts ziņojums par rīcībpolitikas ieteikumiem VB-GP&SI veicināšanai, un tiks izstrādāta izglītības programmas koncepcija par VB-GP&SI. Partneru tīkls (AI iestādes, zinātniskās institūcijas, ģimeņu biedrības, publiskās iestādes), pozitīvi ietekmēs LU konkurētspēju. Projekta rezultāti tiks izplatīti Latvijas sabiedrībā izmantojot projekta digitālo platformu.
Atslēgas vārdi: vērtībās balstīta ģimenes pratība; seksuālā izglītība; tikumiskā audzināšana; skolas izglītība
Granta projektu “Vērtībās balstītas ģimenes pratības un seksuālās izglītības veicināšana Latvijas izglītības sistēmā” nr. LU-BA-PA-2024/1-0011 finansē Atveseļošanas un noturības mehānisma atbalstīts projekts “Latvijas Universitātes iekšēja un ārēja konsolidācija” (Nr. 5.2.1.1.i.0/2/24/I/CFLA/007).
Projekta nosaukums: “Tikumiska izaugsme draudzības sekmēšanai”: Dziļas draudzības un morālās attīstības mijiedarbības teorētiska izpēte
Projekta rekvizīti:
- Periods 01.09.2024. – 28.02.2026.
- Projekta Nr. LU-BA-ZG-2024/1-0028
- Finansējuma kods: S454-ESS465Z05-ZF-N-040
- LU reģistrācijas nr: ESS2024/465-ZG-5
- Vienošanās numurs - 5.2.1.1.i.0/2/24/I/CFLA/007
Projekta kopsavilkums
2017.-2024. gadā pēcdoktorantūras pētījumā un 2 LZP projektos tika pētīta tikumiskās audzināšanas izpratne un vajadzības Latvijas izglītības sistēmā. Šī fundamentālā pētījuma mērķi ir: (1) izstrādāt jaunu, uz transcendentālās antropoloģijas principiem balstītu morāles teoriju par draudzību kā tikumiskās audzināšanas mērķi; un (2) izveidot teorētiskos pamatus šīs morāles teorijas pielietošanai empīriskajos pētījumos un tikumiskajā audzināšanā.
Pētījuma jautājumi: Kāda ir konceptuālā saikne starp tikumisko izaugsmi un dziļo draudzību zinātniskajā literatūrā? Kāds ir transcendentālās antropoloģijas ieguldījums šajā jomā? Kā plānot empīriskus pētījumus par draudzības un tikumiskās izaugsmes saistību? Kā uz tikumiem balstītu draudzību var attīstīt skolas praksē? Pētījuma metodes ietver uz MI balstītu konceptuālu literatūras apskatu, fokusa grupas diskusijas un ekspertu semināri.
Projekta rezultāti: iesniegti 2 zinātniskie raksti (1 zinātniskajā žurnālā un 1 konferences materiālā, kas indeksēti WoS/SCOPUS) un 1 pieteikums valsts vai starptautiskiem pētniecības un inovācijas atbalsta mehānismiem. Rezultāti tiks prezentēti 3 zinātniskās konferencēs (1 Latvijā, 2 Eiropā), un vienā grāmatā latviešu valodā ar 10 labākiem tikumiskās audzināšanas pētījumiem. Rezultāti liks teorētiskos pamatus turpmākajiem empīriskiem pētījumiem par jauniešu izpratni par uz tikumiem balstītu draudzību un tās veicināšanu skolā. Projekts pozitīvi ietekmēs LU konkurētspēju.
Atslēgas vārdi: Draudzība, tikumiskā izaugsme, uzplaukums, konceptuālais pētījums
Granta projektu “Vērtībās balstītas ģimenes pratības un seksuālās izglītības veicināšana Latvijas izglītības sistēmā” nr. LU-BA-ZG-2024/1-0028 finansē Atveseļošanas un noturības mehānisma atbalstīts projekts “Latvijas Universitātes iekšēja un ārēja konsolidācija” (Nr. 5.2.1.1.i.0/2/24/I/CFLA/007).
“Effectiveness research of an online curriculum for virtue education in Latvian educational institutions (from grades 1 to 12)”
Duration: 03.01.2022–30.12.2024
Project objective: In 2021 during a previous project funded by the Latvian Council of Science, the moral education programme “e-TAP” (from 5 years to 9th grade) was elaborated. The objectives of the current project are: 1) to investigate the effectiveness of the existing “e-TAP” programme; and 2) to improve it with new materials for grades 10-12 and digitising the materials for grades 7-9 (with interactivity).
Programme effectiveness will be explored in a longitudinal study (3 years) for three age groups (1-3, 4-6 and 7-9 grades) using an experimental design (three control groups and three experimental groups). The suitability and feasibility of the new materials will be investigated by piloting them in at least three educational institutions. Using the interpretative-phenomenological analysis method, the implementers of the programme – primary and secondary school teachers – will be involved in the fit, feasibility, and effectiveness research.
By the end of the project, six articles will be submitted or accepted for publication in WoS, SCOPUS or ERIH+ scientific journals and at least one Master's thesis will also be defended. In cooperation with education policy makers, the programme will be disseminated in all regions of Latvia, also using the project’s digital platform. The results are expected to have a positive impact on the quality of moral education in Latvian educational institutions from pre-school to grade 12, reducing the impact of the COVID-19 pandemic in this field.
Funding institution: Latvian Council of Science
Funding number: lzp-2021/1-0385