Projekta komanda nenogurstoši un mērķtiecīgi strādājusi arī 2023. gada otrajā pusē. Šie mēneši bijuši ražīgi ar sadarbības pasākumiem, semināriem, konferencēm, kā arī ar dažādiem notikumiem un panākumiem gan vietējā, gan starptautiskā mērogā.

Laika posmā no 01.07.2023.-31.12.2023. projekta vārds starptautiskā mērogā izskanējis ne vienu reizi vien, bet kā  pirmo jāmin fakts, ka projekta komanda, balstoties uz vidusposma pārskatu (03.01.2022-30.06.2023), saņēmusi augstu un ļoti atzinīgu vērtējumu no starptautiskiem vērtētājiem. Vērtējumā atzīts, ka projekta komanda "iespaidīgi pārsniedza plānotos mērķus, kas liecina par izcilību". Projekts "nepārprotami pārsniedza cerības", un sniegtie rezultatīvie rādītāji "nepārprotami liecina par izcilu projekta īstenošanu un tā zinātnisko kvalitāti... un ievērojamu ietekmi".

Par zinātnisko kvalitāti liecina arī publikācija ievērojamā žurnālā Journal of Moral Education (Q1), kurā tika publicēts M. Fernandesa, I. Maslo un S. Surikovas raksts par rakstura un tikumiskās audzināšanas izpratni skolas vidē Comprehension of character and virtue education: Analysis and synthesis of narratives from school practice”.

Ar atsauci uz projektu žurnālā Historia Scholastica publicēšanai tika pieņemts projekta galvenā izpildītāja M. Depaepes zinātniskais raksts “Jenseits der pädagogischen Illusion? Historischvergleichende Überlegungen zur Wirkungsgeschichte der moralischen Bildung von Kindern und Jugendlichen”, kurā aprakstīti vēsturiski apsvērumi saistībā ar bērnu un jauniešu tikumiskās audzināšanas ietekmes vēsturi. Vēl publicēšanai žurnālā  Encounters in Theory and History of Education, kas indeksēts Web of Science datu bāzē 2. kvartīle, tika iesniegts M. Fernandesa, I. Ķesteres un M. Depaepe  zinātniskais raksts “The Legitimization Discourse of Virtue Education under Dictatorship and Its Reception in the Schools of Soviet Latvia from 1947 to 1982”.

Tāpat būtiski pieminēt dalību ECER konferencē “The Value of Diversity in Education and Educational Research”, kas norisinājās Glāzgovā no 29. līdz 31. augustam. Konferencē tika prezentēts M. Fernandesa, T. Pīgoznes, A. Sidorovas un R. Vējiņa sagatavots referāts “Using a Virtual Reality Solution for Discussing Moral Dilemmas in Upper Secondary Education Level: Preliminary Results”.

Projekta komanda šajā laika posmā var lepoties arī ar to, ka 2 referāti, kas tika prezentēti ECVA konferencē “Character and virtue education in Latvia: challenges and opportunities” un “Lessons learned over 70 years of transformations of moral education in Latvia” tika izvēlēti publicēšanai 2024. gadā kopīgā grāmatā “Character education in Europe: challenges and opportunities (izdevniecība – McGraw Hill)

Ne mazāk svarīgi notikumi šajā periodā risinājušies arī vietējā mērogā. Kā vienu no tiem var minēt 18. septembra Saeimas konferenci par risinājumiem bērnu un jauniešu psihoemocionālās veselības uzlabošanā, kurā M. Fernandess  dalījās ar zināšanām jautājumos, kas saistīti ar vērtībām un izglītību, tostarp vērtībizglītības nozīmi, izaicinājumiem un risinājumiem. 

Tikumiskās audzināšanas vērtības un prioritātes tiek izklāstītas arī laikrakstā “Zinātnes Vēstnesis”, kurā 25. septembrī publicēta intervija ar M. Fernandesu. Raksts sasniedzis salīdzinoši lielu lasītāju loku, jo līdz gada beigām to izlasījuši vairāk kā 2500 cilvēku. Turklāt decembrī tika izdots projekta otrais populārzinātniskais ziņojums, kas apkopo skolēnu tikumiskā rakstura attīstīšanas 2. mērījuma rezultātus un ir pieejams LU repozitorija brīvpieejā.

Par projekta vērienīgumu un rezonansi sabiedrībā liecina arī Google Analytics dati, kas atklāj to, ka projekta mājaslapa 2023. gada laikā sasniegusi 12 226 skatījumus – no tiem 3321 lapu apmeklējuši pirmo reizi. Interesi par mājaslapā pieejamo informāciju izrādījuši lietotāji ne tikai no Latvijas, bet arī no tādām valstīm kā – Brazīlija, Francija, Apvienotā Karaliste, Vācija, Nīderlande un Spānija. Projekta vajadzībām izveidotā mājaslapa tiek aktīvi izmantota un tā ir funkcionāla, jo no 2023. gada 1. septembra līdz 2023. gada 31. decembrim kopumā veiktas aptuveni 3900 lejupielādes ar piedāvātajiem nodarbību plāniem.

Projekta vadītājs vēlas izmantot izdevību, lai sirsnīgi pateiktos visai komandai un visiem iesaistītajiem skolotajiem par milzīgo enerģiju, entuziasmu un profesionalitāti, kas tiek ieguldīta šajā projektā, kas ir tik nozīmīgs Latvijas skolēniem un visai sabiedrībai!

Informācija sagatavota Latvijas Zinātnes padomes projekta “Digitālas mācību programmas efektivitātes izpēte jauniešu tikumiskajai audzināšanai Latvijas izglītības iestādēs (no 1. līdz 12. klasei)”, projekta nr. lzp-2021/1-0385 ietvaros.

Dalīties