Projekta nosaukums: “Iekļaujošu vērtību pievilcības veicināšana vidējā izglītībā” (“Making inclusive values attractive in secondary education”)
Projekta rekvizīti
- Periods 01.11.2024. – 31.10.2026
- Projekta Nr. 2024-1-LV01-KA220-SCH-000247141
Projekta kopsavilkums
Mērķis: Labi sabalansēta partnerība no Latvijas, Igaunijas un Spānijas, kas ietver 3 universitātes, 2 skolas un vienu skolotāju mācību centru, tika izveidota, lai skolotājiem dotu iespēju padarīt iekļaujošu attieksmi un vērtības pievilcīgas vidusskolēniem (16-19 gadus veciem). Divus gadus 15 augsti kvalificēti eksperti strādās starptautiskā mērogā kopā ar 100 skolotājiem šajā iekļaujošajā projektā videi draudzīgā, digitāli piemērotā un rentablā veidā.
Īstenošana: Starptautiskajā pētījumā tiks apkopota labākā prakse un jaunākās zināšanas par iekļaujošas attieksmes veicināšanu pusaudžu vidū skolā, kā arī tiks izstrādāta rokasgrāmata skolotājiem un 12 stundu ilgs skolotāju tālākizglītības kurss, lai atbalstītu skolotājus iekļaujošas attieksmes un vērtību veidošanā. Skolotāji izmēģinās kursu katrā valstī un piedalīsies starptautiskos semināros. Starptautiskas sanāksmes veicinās īstenošanu un paplašinās rezultātu izplatīšanu.
Rezultāti: Projekta ietvaros tiks izveidota uz pētījumiem balstīta un viegli lietojama skolotāja rokasgrāmata un skolotāju apmācības kurss, lai padarītu iekļaujošas vērtības pievilcīgas pusaudžiem angļu valodā un valsts valodā. Pētījuma ziņojums, zinātniska publikācija, tīmekļa vietne, 3 sociālie profili, aktīva klātbūtne skolotāju tīklos, 15 videostāsti un multiplikatīvie pasākumi, kas sasniegs 1000 skolotāju, ilgtspējīgi sekmēs iekļaujošas attieksmes veicināšanu izglītības sistēmā un jauniešu prieku, demonstrējot iekļaujošu attieksmi.
ERASMUS+ Programma KA220-SCH – Stratēģiskas partnerības skolas izglītības jomā
Projekta nosaukums: “Vērtībās balstītas ģimenes pratības un seksuālās izglītības veicināšana Latvijas izglītības sistēmā”.
Projekta rekvizīti
Periods 01.09.2024. – 28.02.2026.
Projekta Nr. LU-BA-PA-2024/1-0011
Finansējuma kods: S454-ESS465A01-ZR-N-040
LU reģistrācijas nr: ESS2024/465-PA-01
Vienošanās numurs - 5.2.1.1.i.0/2/24/I/CFLA/007
Projekta apraksts
2017.-2024. g. pēcdoktorantūras un 2 LZP padomes projektos tika pētīta tikumiskās audzināšanas izpratne un vajadzības Latvijas izglītības sistēmā. Ņemot vērā vērtībās balstīto materiālu skolēnu seksuālai izglītībai trūkumu, nepieciešams izpētīt saistību starp tikumisko un seksuālo audzināšanu ģimenes pratības attīstīšanas kontekstā.
Pētījuma mērķi ir (1) izpētīt vērtībās balstītu ģimenes pratību un integrālo seksuālo izglītību (VB-GP&SI) Latvijas izglītības sistēmā – tās izpratni, vajadzības, un esošo materiālu vērtīborientāciju; un (2) izpētīt starptautiskās labās prakses piemērus kā pamatu mācību materiālu izveidei VB-GP&SI veicināšanai. Pētījumā tiks izmantots aptaujas dizains ar jauktām metodēm un tiks veikta VB-GP&SI starptautiskās labās prakses salīdzinošā novērtēšana. Izmantojot interpretatīvās-fenomenoloģiskās analīzes metodi, pētījuma dalībnieki (skolotāji, vecāki, skolēni) tiks iesaistīti rezultātu interpretācijā.
Projekta rezultāti: Līdz projekta beigām tiks iesniegts viens raksts WoS vai SCOPUS zinātniskā žurnālā, tiks sagatavots projekta pieteikums pētniecības un attīstības projektu konkursā, tiks izstrādāts ziņojums par rīcībpolitikas ieteikumiem VB-GP&SI veicināšanai, un tiks izstrādāta izglītības programmas koncepcija par VB-GP&SI. Partneru tīkls (AI iestādes, zinātniskās institūcijas, ģimeņu biedrības, publiskās iestādes), pozitīvi ietekmēs LU konkurētspēju. Projekta rezultāti tiks izplatīti Latvijas sabiedrībā izmantojot projekta digitālo platformu.
Atslēgas vārdi: vērtībās balstīta ģimenes pratība; seksuālā izglītība; tikumiskā audzināšana; skolas izglītība
Granta projektu “Vērtībās balstītas ģimenes pratības un seksuālās izglītības veicināšana Latvijas izglītības sistēmā” nr. LU-BA-PA-2024/1-0011 finansē Atveseļošanas un noturības mehānisma atbalstīts projekts “Latvijas Universitātes iekšēja un ārēja konsolidācija” (Nr. 5.2.1.1.i.0/2/24/I/CFLA/007).
Projekta nosaukums: “Tikumiska izaugsme draudzības sekmēšanai”: Dziļas draudzības un morālās attīstības mijiedarbības teorētiska izpēte
Projekta rekvizīti:
- Periods 01.09.2024. – 28.02.2026.
- Projekta Nr. LU-BA-ZG-2024/1-0028
- Finansējuma kods: S454-ESS465Z05-ZF-N-040
- LU reģistrācijas nr: ESS2024/465-ZG-5
- Vienošanās numurs - 5.2.1.1.i.0/2/24/I/CFLA/007
Projekta kopsavilkums
2017.-2024. gadā pēcdoktorantūras pētījumā un 2 LZP projektos tika pētīta tikumiskās audzināšanas izpratne un vajadzības Latvijas izglītības sistēmā. Šī fundamentālā pētījuma mērķi ir: (1) izstrādāt jaunu, uz transcendentālās antropoloģijas principiem balstītu morāles teoriju par draudzību kā tikumiskās audzināšanas mērķi; un (2) izveidot teorētiskos pamatus šīs morāles teorijas pielietošanai empīriskajos pētījumos un tikumiskajā audzināšanā.
Pētījuma jautājumi: Kāda ir konceptuālā saikne starp tikumisko izaugsmi un dziļo draudzību zinātniskajā literatūrā? Kāds ir transcendentālās antropoloģijas ieguldījums šajā jomā? Kā plānot empīriskus pētījumus par draudzības un tikumiskās izaugsmes saistību? Kā uz tikumiem balstītu draudzību var attīstīt skolas praksē? Pētījuma metodes ietver uz MI balstītu konceptuālu literatūras apskatu, fokusa grupas diskusijas un ekspertu semināri.
Projekta rezultāti: iesniegti 2 zinātniskie raksti (1 zinātniskajā žurnālā un 1 konferences materiālā, kas indeksēti WoS/SCOPUS) un 1 pieteikums valsts vai starptautiskiem pētniecības un inovācijas atbalsta mehānismiem. Rezultāti tiks prezentēti 3 zinātniskās konferencēs (1 Latvijā, 2 Eiropā), un vienā grāmatā latviešu valodā ar 10 labākiem tikumiskās audzināšanas pētījumiem. Rezultāti liks teorētiskos pamatus turpmākajiem empīriskiem pētījumiem par jauniešu izpratni par uz tikumiem balstītu draudzību un tās veicināšanu skolā. Projekts pozitīvi ietekmēs LU konkurētspēju.
Atslēgas vārdi: Draudzība, tikumiskā izaugsme, uzplaukums, konceptuālais pētījums
Granta projektu “Vērtībās balstītas ģimenes pratības un seksuālās izglītības veicināšana Latvijas izglītības sistēmā” nr. LU-BA-ZG-2024/1-0028 finansē Atveseļošanas un noturības mehānisma atbalstīts projekts “Latvijas Universitātes iekšēja un ārēja konsolidācija” (Nr. 5.2.1.1.i.0/2/24/I/CFLA/007).
Digitālas mācību programmas efektivitātes izpēte jauniešu tikumiskajai audzināšanai Latvijas izglītības iestādēs (no 1. līdz 12. klasei)
2021. gadā LZP projekta ietvaros tapa skolēnu tikumiskās audzināšanas programma “e-TAP” (no 5 gadu vecumā līdz 9. klasei) [https://www.arete.lu.lv/parnese-izglitiba/tikumiskas-audzinasanas-programma/]. Jaunā projekta mērķi ir: 1) programmas “e-TAP” efektivitātes izpēte; un 2) tās pilnveidošana, izveidojot materiālus 10.-12. klasei un digitalizējot 7.-9. klases materiālus (ar interaktivitāti) .
Programmas efektivitātes izpētei tiks veikts longitudināls pētījums (3 gadi) trīs pamatizglītības vecumposmos (1.-3., 4.-6. un 7.-9. klasēs), izmantojot eksperimentālu dizainu (trīs kontroles grupas un trīs eksperimenta grupas). Programmas pilnveidošanā papildināto un digitalizēto materiālu piemērotība un īstenojamība tiks izpētīta, pilotējot materiālus vismaz trīs izglītības iestādēs. Programmas īstenotāji – pamatskolas un vidusskolas skolotāji – tiks iesaistīti piemērotības, īstenojamības un efektivitātes izpētē, izmantojot interpretatīvi fenomenoloģiskās analīzes metodi.
Projekta rezultātā seši raksti tiks iesniegti vai pieņemti publicēšanai WoS, SCOPUS vai ERIH+ zinātniskajos izdevumos. Līdz projekta beigām plānots arī sekmīgi aizstāvēt vismaz vienu maģistra darbu. Sadarbībā ar izglītības politikas veidotājiem programma “e-TAP” tiks izplatīta visos Latvijas reģionos, izmantojot arī projekta digitālo platformu. Projekta rezultāti pozitīvi ietekmēs morālās audzināšanas kvalitāti no pirmsskolas līdz 12. klasei Latvijas izglītības iestādēs, samazinot COVID-19 pandēmijas radītās sekas šajā jomā.
Latvijas Zinātnes padomes finansēts projekts nr. lzp-2021/1-0385